Interview met fffine
Unieke cadeaus, de nieuwste design decoratie artikelen, originele muurdecoratie – het zijn allemaal artikelen waarvan we niet altijd helemaal zeker weten wat we precies zoeken en waar we het moeten vinden. fffine is nu net een webshop die zich specialiseert in innoverende design woonartikelen die perfect als geschenk kunnen dienen. Niet de grootte van hun assortiment is voor fffine hoofdzaak, wel de unieke merken die ze designliefhebbers kunnen aanbieden. Geen beter moment dan deze cadeautjesperiode om bij fffine eens te horen welke geschenkideeën we moeten overwegen, en ook welke nieuwigheden we in het nieuwe jaar bij fffine mogen verwachten.
Wat is jouw rol bij fffine?
Mijn taak bestaat eruit ervoor te zorgen dat we steeds toffe en hippe producten verkopen op de webshop. Ik ga op zoek naar nieuwe leveranciers, contacteer hen en zie wat mogelijk is wat betreft een samenwerking. Eens we een merk hebben geselecteerd waarmee we in zee willen gaan, zorg ik ervoor dat de nieuwe producten op de webshop beschikbaar zijn en verzorg ik de communicatie en marketing die we daarrond voeren. Dat houdt bijvoorbeeld in om op Facebook nieuwe banners of posts te zetten, zodat onze klanten en het grote publiek ook op de hoogte zijn van alle nieuwe producten of promoties.
Hoe is fffine.com ontstaan?
fffine.com is ontstaan door een viertal vrienden die op zoek waren naar een extra uitdaging die ze samen wilden aangaan. Omdat het aantal webshops op dat moment erg begon te groeien, wilden ze mee op de kar springen en werd fffine.com opgericht. Elk van de oprichters had zijn eigen kwaliteiten met een gemeenschappelijke interesse in de online marketing. Zo bestond het team uit een logistieke partner, een IT’er, een product ontwerper en iemand met jarenlange ervaring in de marketing. Zo ontstond het perfecte team voor de opstart van een innoverende shop.
Waarom moeten we onze decoratie artikelen en geschenken bij fffine shoppen, en niet een andere online shop?
Ons motto is het perfect antwoord op deze vraag ‘everything to make your life finer’. Het is een motto dat we voor onszelf gebruiken als we producten/merken selecteren voor op de shop. Onze collectie is niet gigantisch, maar dat is ook bewust. We willen liever een ‘beperkt’, maar stevige collectie, dan een oneindig aanbod aan producten die men overal kan kopen. Het is een weg van constante groei, en we sleutelen er dan ook dagelijks aan om originele producten te vinden met een unieke touch.
Welke merken en artikelen zijn tegenwoordig helemaal hot?
Wat erg populair is bij fffine zijn de O’bags van Fullspot. Veel mensen hebben de tassen al gespot op reis in Italië en willen bij hun terugkeer vaak ook zelf een O’bag aanschaffen. Voor zij die het nog niet kennen: de O’bag is een handtas/shopper die je helemaal zelf kan samenstellen. Het begint bij het kiezen van een body (die er in talloze kleuren is), daarna kies je de handvatten, bijvoorbeeld touw of leer, en voor wie dat wenst kan je de tas helemaal afmaken met een canvas binnentas met rits. In de zomer hebben we ook leuke trims om op de rand te steken, en in de winter hebben we bont- of wolkragen die je O’bag vervolledigen.
Welke aanraders heb je voor de eindejaarsperiode?
Voor de kerstperiode hebben we dit jaar de vrolijke figuurtjes van Hoptimist. Die figuurtjes hebben een hoofdje dat op een veer staat, waardoor ze erg schattig met hun kopje wiebelen. Rudolf is bijvoorbeeld één van mijn persoonlijke favorieten, maar ook de sneeuw- en Kerstman doen het erg goed. Natuurlijk moeten jullie er snel bij zijn, want we hebben maar een beperkte voorraad van de kerstartikelen.
Van welke kortingen en andere voordeeltjes kunnen we bij fffine.com doorgaans zoal genieten?
Standaard bieden we je bij fffine een gratis verzending aan vanaf € 20. Dat wil zeggen dat ongeveer 80% van onze artikelen gratis verzonden wordt! Op O’bag sets (reeds samengestelde tassen) bieden we ook steeds een korting aan van 10%, waardoor ze goedkoper zijn dan wat de mensen in Italië vinden. Daarnaast doen we ook af en toe een actie met kortingscodes of promoties. Om zeker te zijn dat je er geen enkele mist: volg onze Facebook-pagina!
Wat is jouw persoonlijke top 3 van artikelen verkrijgbaar in jullie webshop?
Mijn persoonlijke top 3 ziet er als volgt uit. Op 3: de imagilights ball. Ik heb deze draadloze led verlichting thuis en hij is onmisbaar. ’s Avonds als sfeerverlichting, overdag felle kleurtjes, in de tuin als we bezoek hebben, enz.. Er is altijd wel een reden om hem te doen branden. Op 2 komt bij mij de O’bag; uiteraard heb ik er ook eentje in mijn bezit. Ik vind het heerlijk dat je elk seizoen kan afwisselen en combineren, zonder een volledig nieuwe tas te hoeven kopen. Voor elke gelegenheid kan je wel een andere combinatie maken.
Op nummer 1 staat bij mij ongetwijfeld de Monkey van Kay Bojesen. Het is echt een uniek stuk in de collectie. Hij is gemaakt van vol hout en is prachtig afgewerkt. Zowel voor jong en oud blijft hij een vast waarde in het huis. Ik heb hem jammer genoeg nog niet in mijn bezit, maar ik hoop op een dag de trotse eigenaar te zijn ervan.
Van welke andere online winkels en merken zijn jullie fan?
We volgen uiteraard graag heel wat andere shops en dit was dan ook een zeer moeilijke keuze. We houden vooral van Scandinavische merken en van webshops die op een originele manier werken. Monoqi, Decovry, Crowdyhouse, Ezisliving,… zijn enkele webshops die we steevast volgen. Qua merken zijn we fan van HAY design, tonnfisk, normann copenhagen enzovoort. We hopen dan ook deze merken in de toekomst ook te kunnen verdelen.
Wat kunnen we in de nabije toekomst nog zoal verwachten van fffine?
We blijven steeds innoveren en zoeken naar originele producten om onze collectie up-to-date te houden. We hebben momenteel het merk ‘born in sweden’ op ons lijstje staan en dat nemen we in de loop van 2016 hoogstwaarschijnlijk op in ons assortiment.
Wat moeten we zeker nog weten over fffine?
Wat je zeker moet weten over fffine… dat je bij ons hippe én unieke artikelen kan vinden. Véél leuke gifts, grappige attenties en spullen die je niet op elke hoek van de straat kan vinden. Onze visie is ook dat we openstaan voor input en opmerkingen van élke klant, om zo steeds te blijven groeien en te weten wat ons publiek van ons verlangt.
Willemien, bedankt voor dit leuke interview!