Interview met Koeka

Mama’s, papa’s en kinderen zijn allemaal meteen weg van Koeka’s leuke producten en de naam Koeka op zich. De schattige badjasjes, rompertjes en niet te vergeten de speendoekjes doen meteen menig hart smelten. Nu je tal van deze leuke baby- en kidsartikelen ook nog eens kan personaliseren door er de naam en geboortedatum van je spruit op te borduren, is de liefheidsfactor van Koeka’s artikelen nog een graad gestegen. En ouders zijn zodanig verzot op Koeka dat men nu ook een Home-lijn aanbiedt met plaids, spreien, dekbedovertrekken en meer. Benieuwd naar de aankomende nieuwe collecties en het verhaal achter Koeka contacteerden we Koeka-medewerker Olav voor een interview.
Wat is jouw rol bij Koeka?
Binnen Koeka houd ik mij vooral bezig met online marketing waaronder zoekmachine optimalisatie, nieuwsbrieven en affiliate marketing. Daarnaast zijn er nog diverse andere werkzaamheden die voor een zeer dynamische werkomgeving zorgen.
Welke zijn enkele van de populairste nieuwe artikelen in jullie shop dit jaar?
Vaste producten waar Koeka bekend om is geworden zoals de voetenzakken, badcapes en de diverse wafel/teddy wieg- en ledikantdekens zijn elk jaar weer toppers waarop onze klanten enthousiast reageren. Een populair ‘nieuw’ product is de verzorgingstas Lugano die in samenwerking met Cowboybag is ontwikkeld. Daarnaast verwachten we ook veel van onze Home-lijn die gericht is op de ouders. Hiervoor hebben we superfijne artikelen voor onder andere de slaap- en woonkamer ontwikkeld.
Hoe komen ideeën voor nieuwe producten bij Koeka tot stand?
Binnen Koeka is er een afdeling Design & Productie die samen met de directie verantwoordelijk is voor de ontwikkeling en creatie van nieuwe producten, nieuwe kleuren of verbetering van bestaande artikelen. Altijd vanuit de gedachte wat een moeder nodig heeft voor de verzorging van haar kind. Zowel functioneel als stijlvol.
Vanwaar de slogan “because you care”?
Ons doel is om baby- en kinderartikelen te maken die prettig en veilig in gebruik zijn. Ook het functionele aspect en de duurzaamheid ervan zijn voor ons van cruciaal belang, zodat de producten een lange tijd meegaan en men er jarenlang genieten van heeft. Wij geloven dat je daar als ouder ook altijd mee bezig bent en niets dan het beste voor je kind wilt.
Wat maakt jullie webshop ook voor Belgische shoppers toegankelijk?
Op dit moment zijn we nog vooral op de Vlaamse markt actief, mede doordat de website direct in het Nederlands geopend wordt. We zijn ons aan het oriënteren om ook de Waalse markt beter te bedienen.
Welke speciale kortingen en promoties bieden jullie normaal zoal aan?
Twee keer per jaar hebben wij een uitgebreide sale waarbij we de winter- en zomercollectie tegen gereduceerd tarief aanbieden. Daarnaast hebben wij regelmatig speciale acties met leuke giveaways.
Wat is jouw persoonlijke favoriet uit de Koeka online shop?
Mijn dochters hebben allebei de pyjama’s en nachthemden als favoriet. Daarnaast is het eenpersoonsdeken wafel/teddy Oslo een artikel wat een heerlijk artikel voor jezelf is. Met als extra voordeel dat deze ook nog heerlijk te gebruiken is op de bank als plaid. Inmiddels liggen die bij ons zo’n beetje door het hele huis.
Wat mogen we in de toekomst verder nog van Koeka verwachten?
Op dit moment zijn we druk bezig met ervoor te zorgen dat de webshop ook op een mobiele website aansluit bij de verwachtingen van de bezoeker. Verder is sinds februari een extra dienst live gegaan waarmee je verschillende producten kunt personaliseren door middel van borduren. De nieuwe collecties voor 2015 en ook 2016 zien er weer super uit. De vaste collectie zal verder uitgebreid worden met onder andere nieuwe kleuren. En ook de Home-collectie zal blijven groeien.
Welke andere websites, online winkels vinden jullie zoal leuk?
Persoonlijk vind ik Nike toch wel een mooi voorbeeld. Daarnaast SuitSupply, ASOS, Scotch & Soda, Mango, Zara, Supertrash, Z8 en nog een heleboel baby en home gerelateerde website.
Hoe is het om bij Koeka te werken?
Kort gezegd: uitdagend, variërend en daarnaast gewoon superleuk!
Wat moeten we absoluut nog weten over Koeka?
Margareth (mede-oprichtster van Koeka) haar neefje noemde zijn speendoekje destijds altijd Koeka, een schattig koosnaampje dat uiteindelijk ook de bedrijfsnaam werd gekozen en ook leidde tot een speendoek als eerste product. De speendoek in de vorm van een bloem met een lus bleek meteen een succes dankzij zijn praktisch ontwerp waarbij de speen door de lus kan vastgemaakt worden aan het doekje.
Tot slot, Koeka is vooral bekend van producten gericht op de verzorging van baby en kinderen, maar heeft naast deze artikelen een grote collectie voor wonen. We beschikken ook over een mooi assortiment fijne warme plaids en stijlvolle kussens voor op de bank.
Bedankt Olav voor dit leuke interview!